HAMBA-HAMBA ALLAH

BILANGAN HAMBA ALLAH

Friday, January 11, 2013

Be Brave

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG sekali ana menulis entry sekali itu ana mengucapkan kata bahawa ana adalah insan yang kerdil yang lemah serta tidak berdaya sepenuhnya. manusia yang mengaharapkan segala-gala dari RabbNya. maafkan ana andai ana tersalah langkah.

Assalamualaikum w.b.t dan selamat pagi diucapkan...



dekat sini ada beberapa syair inggeris. syair inggeris? pernah pula ada? oh tak ada kalau english poem adalah. hahaha.

ni daripada sahabat ana. namanya Norazimah bt Adom. dia beri kepada ana dan sahabat-sahabat ana yang lain. alhamdulillah. kata-katanya yang sungguh indah dan berpuitis walaupun bukan yang asli daripadanya tetapi kitakan ada konsep 'Sharing Is Caring' right? kan sweet macam tu. oh sahabat-sahabatku sekalian yang dirindui biarlah pena yangku tulis ini tidak kalian ketahui tetapi rasailah ia cuma ana hantarkan melalui perasaan kasih dan rindu... ya ana mulai rindu kalian walaupun pada awalnya tidak. hanya perasan biasa-biasa. manusiakan semua majoriti macam tu ada perasaan. hmm ana berkata begini kerana ana adalah insan yang lemah dan kadang-kala tidak perasan diri ini melakukan dosa. hanyut dibuai angan-angan akhirnya terjerumus dilembah kehinaan. manusia ini kerdil. ana adalah insan itu.

dari kiri ieka hedra, zierah, momo, dan baju merah tudung kelabu hitam itu azimah@jimmy

(bukan nak jual gambar okey) hehe. teringin ingin disayangi. ana ingin disayangi oleh sahabat-sahabat ana. kekuatan persahabatan itu tidak perlu diukur jikalau keikhlasan itu tiada. jikalan keikhlasan itu tiada hendaklah kita garapkan ia dan sematkan didalam hati. disayangi oleh sahabat adalah lebih bermakna daripada disayangi oleh orang lain. terutamanya apabila kita sudah ramai yang mendirikan rumah tangga persahabatan itu masih tetap ada. ada ada dan menyala cuma... pertemuan jauh itu memisahkan antara kita. pertemuan jauh itu ibarat perhentian sementara.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

ana nak tunjukkan kiriman yang sahabat ana seorang ni beri...

My Beloved Friend,

Remember you're always in my heart,
Words begin with A B C,
Number begin with 1 2 3,
Music begin with Do Re Mi.
But friendship begin with YOU and ME.

Life's like a novel, many chapters, read and forgotten,
but there's one I'll never forget.
It's the chapter when I met YOU and WE started to know each other.

Friends are like colour pencils,
They colour our life. I may not be your FAVOURITE colour,
but hope you'll need me somewhere to complete your picture.

I may not be the most important person in your life,
but I just hope that one day, when YOU hear my name,
YOU would just smile and say "Hey! That's my friend!"

Lots of love,
azivanillaletto...2211...
forget me not, ok?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

ana tak tahu kenapa ana suka sangat kata-katanya. almaklumlah sesuatu penghargaan dari seseorang itu kita perlu hargai tetapi kadang-kala ana sendiri ana akui ana banyak kurang hargai. bukan tak hargai tetapi hanya menggunakan mata kasar ana, ana endahkan. sebab itulah dalam Islam agama amat menitikberatkan soal hati. terutamanya bab-bab hati ini. kita perlu guna mata hati dengan sebaik-baiknya. ana berkata untuk semua dan termasuk diri ini. ana sekarang berbanding ana dahulu amatlah ketara perbezaannya. beza? beza dari segi apa?

perbezaannya amatlah jauh...
persekitaran berubah apabila diri ini menjejaki ke alam tingkatan 5 tahun lepas 2012. berubah banyak. lagi-lagi semenjak disahkan memegang satu jawatan. banyak konflik berlaku. banyak kena bersabar. banyak perbincangan formal atau tak formal berlaku. tapi apa yang penting semua itu hanyalah cubaan untuk ana dan sahabat-sahabat ana yang lain. dan itu semuanya kenangan. kenangan itu tidak boleh dijual mahupun dibeli. setiap kenangan itu pasti dilalui dan dipijak segala pengalaman yang digenggam. dalam masa yang sama hari-hari kemuncak untuk peperiksaan pada tahun yang sama membuatkan ana kadang-kala datangnya stress dan kerap sakit. tak tahu kenapa. starting untuk melangkah sebagai upper form semuanya macam-macam terjadi. haha. dengan hidung berdarahnya, time nak solat berjemaah jadi imam macam nak pitam (tak beritahu sesiapa baru sini ana tulis), kena marah dan dibebelkan dan banyak lagi. tapi perkara-perkara yang terjadi itu .... ana buatkan sebagai perencah kehidupan. kehidupan bukan berhenti disitu tapi ia berterusan sehinggalah pada saatnya ia berakhir.



apa yang buatkan ana jadi kuat? ^_^

sebab jawapannya senang sahaja. sentiasa mengingati-Nya. dalam masa yang sama juga... ana ni jadi berani. kalau dahulu nak berpetah di hadapan para sahabat suara ni macam-macam terketar-ketar habis. gugup! dan juga gulp! tak ada idea barangkali. tapi.... keberanian itu muncul apabila diri ini memberanikan diri dengan adanya pertolongan yang Maha Esa. subhanallah! apa yang datang itu tak semestinya berat dan melemahkan tetapi sesuatu yang datang itu membuatkan ana lebih mendekatkan diri kepadaNya. tetapi ada saatnya juga diri ini terasa lemah dan ingin menangis. banyak buat dosa orang macam analah ni.

so..

be brave wherever u're...
jadi berani bukan untuk menunjukkan kekuasaan kita
jadi berani untuk buat keputusan...
berani kerana Allah. dan jangan salah sangka kalau ada orang lain nak bantu kita. antara satu sama lain perlu ada komitmen bukan? nak jadi muslimah profesional memang jauh langkah geraknya apatahlagi nak mencapai skop mukminah profesional. jauh........

nak capai ni? -_- jauhnya....

dengan ada sokongan daripada usrati dan zumalai'i... ana tak rasa kesunyian. biar kita mengalah dalam sesuatu hal dan membenarkan kata-kata orang lain asalkan jangan membenarkan apa yang dikatakan itu yang membawa kepada kemungkaran. ana ingat selalu benda itu. memang ana akui ana kuat mengalah. ana tak kisah tapi kadang-kadang rasa ego tercabar juga tapi bila fikir-fikirkan balik. apa gunanya kita nak rasa tercabar. dan daripada situ ana menuntut pelajari tentang emosi. nak menangis pun ada kalau keputusan kita tidak diterima tapi itu hanyalah cubaan sementara. itu didunia sayang... biarkan kerana kerahmatan dan keredhaanNya itu yang perlu kita mahukan...

be brave... insha Allah dengan pertolongan Ya Muhaimin semuanya baik-baik belaka.

lets mengislahkan diri kita...