HAMBA-HAMBA ALLAH

BILANGAN HAMBA ALLAH

Wednesday, July 8, 2015

Cerpen : Ukhuwah Mahabbah - Part 5

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG sekali ana menulis entry sekali itu ana mengucapkan kata bahawa ana adalah insan yang kerdil yang lemah serta tidak berdaya sepenuhnya. manusia yang mengaharapkan segala-gala dari RabbNya. maafkan ana andai ana tersalah langkah.



Ukhuwah Mahabbah – Part 5

Pagi Sabtu. Amirah mengajak aku ke masjid. Pagi-pagi sebelum subuh. Aku tanya dia kenapa tak ajak teman-teman sebilik dia. Dia kata semuanya ‘off’. Aku angguk je tapi angguk-angguk aku mengantuk. Bertafakur.

Malam sebelumnya…

Nada ringtone Freedom Ain’t Free oleh Raef berbunyi. Smartphone aku bergetar. Zeet zeet…

Sebelum tangan aku slide butang hijau, aku tengok siapakah gerangan yang menelefon aku pada pukul 11:35 malam ini.

Tertera nama AMIRAH KHADIJAH di skrin smartphone aku. Amirah? Dia nak apa malam-malam macam ni. Aku slide.

“Assalamualaikum, ada ore tak ni?” suara Amirah menyergah masuk ke dalam telinga. Terkejut aku. Seolah-olah bunyi disekelilingnya agak bising.

“Waalaikumussalam, terkejut aku Amirah!” aku membalas dengan nada jeritan jugak! Tak nak mengalah eh.

“Kejap, kawe pelankan sikit lagu Maher Zain ni, base dia aku besarkan tu yang macam gema sikit bilik ni” aku tercengang. Tak sangka juga Amirah macam ni juga, gila-gila.

Aku tanya dia “Lagu Maher Zain yang mana?”.

Freedom” aku angguk. Macam tajuk lagu aku jugak tapi aku tambah sikit, ain’t free. Hoho.

“Hah Sumayyah, esok nak solat subuh tak?”

“Eh mestilah solat, gila ke tak solat!” aku jerit dalam talian. Jerit sopan-sopan tak nak ganggu roommate yang dah sampai ke Kanada.

“Solat berjemaahlah. Dekat masjid.”

“Oh, ingatkan apa”.

“Jomlah, esok pagi aku datang ke bilik kau. Okay?”

“Sebelum tu call dulu, pukul berapa nak pergi?”

Area pukul 5:30 pagilah eh?”

Alright”.

“Pastikan kau bangun tau, bangun kerana siapa?” Amirah soal aku. Macam budak-budak tapi cute je.

“Kerana Allah”.

“Masya Allah, sahabat aku ni hebat, alhamdulillah” aku senyum. Senyum sampai ke telinga. Kembang pun ya.

“Tak payah nak puji sangat Amirah, wek!”

“Tak ada siapa pun nak puji !” Amirah berseloroh. Kami sama-sama gelak malam tu. Akhir bualan masing-masing ucapkan ‘Lailan saidan dan ucapan salam’.

Aku letak smartphone yang berjenama Samsung Galaxy S5 di atas meja belajar. Jauh sikit dari aku. Kalau bunyi alarm pun aku kena bangun nak capai smartphone aku ke sana biar aku rajin sikit pagi-pagi nak gerak. Tarbiyah pagi kononnya. Uhuk uhuk!

Seusai jam menunjukkan jam 12, aku get ready tutup lampu dan tutup tingkap serta rapatkan langsir. Get ready terjun tirup ala ultraman atas katil. Mata sudah mengantuk yang teramat! Bapp.. zzzz

***

Pukul 4:45 pagi. Aku bangun tapi kudrat tenaga aku tak berapa nak kuat. Aku terpaksa gagahkan jua diri untuk ke tandas blok aras. Tandas jauh sikit. Aku capai toiletries. Aku dengar bunyi derapan kaki menuju ke tandas. Tiba-tiba aku rasa tak sedap hati pulak.

Sreet sreet.

Aku positif, orang yang bangun tahajud agaknya. Aku teruskan menggosok gigi. Membongkokkan sedikit badan. Di hadapan aku ada cermin. Cermin tu menghadap tingkap yang menghala ke tengah blok. Kiranya kita boleh lihat bahagian tengah blok kolej kediaman. Aras bawah tiada bilik pelajar cumanya rumah felo sahaja jadinya suasana agak suram. Bahagian tengah aras ground floor adalah rumput. Sesuai sangat dijadikan tempat bermain tapi apakan daya, tak berbela rumput-rumput di bawah tu.

Aku terus leka menggosok gigi. Selepas berkumur, aku menegakkan postur badan. Tiba-tiba aku ternampak satu lembaga memakai pakaian serba putih di cermin …

“Hah!!!!”

Istighfar aku dibuatnya, Amirah! Hampir lulu jantung aku. Terus jadi segar bugar.

“Maaflah, saja nak buat kau segar pada pagi yang serba indah ni” aku diam. Rasa macam nak cekik tapi apakan daya, anak orang.

“Nasib kau Amirah, kalau orang lain dah lama dah…” aku cepat-cepat basuh muka sekali lagi. Amirah ceria. Pagi-pagi sudah ceria. Aku lihat sekilas penampilan dia pada pagi tu, sudah siap untuk ke masjid. Aku? Baru bangun, malu sendirilah.

Aku soal Amirah “Bangun pukul berapa?”

“Pukul 4 tadi”

“Awalnya!”

“Jumpa Allah dulu sebelum jumpa kau” ayat dia tu buatkan aku terdiam. Aku? Tidur lagi waktu tu.

“Sumayyah, aku tunggu kau ya ni”.

“Kat mana nak tunggu?”

“Kat tangga tu” Amirah tunjuk jari tangga yang biasa kami gunakan. Aku angguk. Selesai berwudhuk aku berlari menuju ke bilik mempersiapkan diri. Pantas.

Aku keluar memakai kasut. Kasut Asadi ala-ala Crocs. Sebelum aku keluar, aku tengok jam dinding dalam bilik, pukul 5:02 pagi.



Dari jauh aku nampak Amirah.
.
.
.
Itu dulu. Sekarang dah tak sama.

Aku tiba-tiba teringat kisah-kisah aku dengan Amirah.

Alunan kalamullah oleh Sheikh Saad Al-Gamidi surah As-Saff sedang berdendang dicorong telinga, aku guna earphone putih berjenama Sony hadiah pemberian kawan Amirah, Hani Nusaibah. Dulu, lagu yang aku dengar kalau boleh rancak serancaknya. Sekarang aku demand bab-bab dengar lagu. Aku tak berapa minat dengar lagu hip hop, dance, pop, jazz dan seangkatan dengannya, rock lagilah, yang tahap heavy metal lagilah nauzubillahiminzalik aku nak dengar haha. Tapi ada sebahagian sahabat-sahabat aku dengar, aku tak larang, masing-masing. Sekadar aku menasihati mereka agar tak melebihi atau melampau. Tapi lagu Titanium aku still on going, hehe.




Tamat Part 5

Bersambung.

No comments:

Post a Comment

Ahlan Wasahlan. Sebarang teguran atau penambahbaikan bolehlah komen di sini. Barakallah. :)